Co bych měl umět
Než půjdu do školy
Dítě a jeho tělo
- Zvládnu překážky, umím házet a chytat míč, pohybuji se na sněhu, ledu, ve vodě.
- Dovedu sladit pohyb s rytmem a hudbou.
- Skáču vpřed a vzad, do dálky, poskakuji ve dřepu i na jedné noze.
- Umím se plazit po břiše na rovné i šikmé ploše.
- Znám různé polohy těla, umím své tělo ovládat, udržím rovnováhu.
- Umím pojmenovat části těla, jeho orgány, znám jejich funkce.
- Vím co je tělu prospěšné a co mu naopak škodí.
- Umím využít svých smyslů – zraku, sluchu, hmatu, chutě, čichu.
Sebeobsluha a samostatnost
- Umím se o sebe postarat.
- Zvládnu se sám obléknout a svléknout, zapínám knoflíky, zavazuji boty.
- Poznám své věci a dovedu je uložit na své místo.
- Umím stolovat, správně držím příbor.
- Umím zacházet s jednoduchými hudebními nástroji.
- Vydržím u hry, rád si hraji s kamarády.
- Umím vyřídit jednoduchý vzkaz, pracuji samostatně.
Dítě a ten druhý
- Umím si hrát s kamarády, domluvit se, rozdělím se, půjčím hračku.
- Umím komunikovat s dospělými, oslovím je, nestydím se.
- Dodržuji pravidla, znám svá práva.
- Umím prohrávat i vyhrávat.
- Umím naslouchat jiným.
Dítě a společnost
- Vím, kdo je má rodina, rodiče a sourozenci.
- Znám své jméno, adresu, znám jména dětí ve třídě, jména učitelek.
- Dodržuji společenská pravidla, umím pozdravit, požádat, poděkovat, být zdvořilý, ohleduplný, tolerantní.
- Umím pomáhat.
Odkazy pro rodiče předškolních dětí
- wiki.rvp.cz – pracovní listy, pedagogické náměty, inspirace www.predskolaci.cz – pracovní listy, články, diskuse, náměty a nápady
- ppp-olomouc.cz – Pedagogicko-psychologická poradna Olomouc
- www.predskolaci.cz – magazín pro učitelky i rodiče, předškolní i mimoškolní vzdělávání
Literatura
- J. BEDNÁŘOVÁ – pracovní listy pro procvičování zraku, sluchu, kreslení
- J. BEDNÁŘOVÁ, V. ŠMARDOVÁ – Diagnostika dítěte předškolního věku
- Šimonovy pracovní listy ( rozvoj řeči, výslovnosti, myšlení, grafomotoriky, matematických představ)
- literatura s problematikou školní zralosti, pro leváky, logopedie, poruchy učení, nadané děti
Psaní
- Při výtvarných činnostech využívám celou plochu papíru.
- Dovedu nakreslit postavu, dům, auto, strom, vybarvuji omalovánky.
- Umím obkreslovat, dokreslovat, napodobit jednoduchý tvar.
- Tužku držím špetkovým úchopem, kreslím, maluji, modeluji, stříhám, lepím.
- Mám uvolněné zápěstí, kreslím lehce bez tlaku na podložku.
Čtení
- Umím správně a srozumitelně mluvit, mluvím ve větách.
- Rozliším první hlásku ve slově.
- Rytmickým vytleskáváním rozdělím slova na slabiky.
- Pozorně poslouchám pohádku, dokážu ji vyprávět.
- Reprodukuji říkadla, básničky, písničky, znám rozpočítadla.
- Dokážu popsat svoji kresbu, podle obrázku vyprávím příběh, pohádku.
- Dovedu pracovat s knihou, listovat, hledat obrázek.
- Dokážu rozlišit stejné obrázky, hledám rozdíly, najdu odpovídající stín k obrázku.
Poznávání
- Poznám a pojmenuji vše, co je kolem.
- Všímám si a pozoruji, co se změnilo, rád dělám pokusy.
- Postupuji podle pokynů a instrukcí.
- Řeším úkoly, problémy a situace.
- Umím uplatnit svou fantazii při tvořivých hrách se stavebnicemi, při činnostech výtvarných, hudebních, pohybových a dramatických.
Počítání
- Vím, co znamená více, méně, stejně.
- Používám prostorové pojmy vpravo, vlevo, nahoře, dole, nad, pod, vedle, před, za…
- Počítám od jedné do desíti.
- Skládám puzzle.
- Dokážu řadit předměty zleva doprava.
- Třídím, uspořádávám a porovnávám věci podle velikosti, barvy, tvaru, vlastnosti.
- Rozlišuji pojmy malý-velký, dlouhý-krátký, široký-úzký, stejný-jiný…
Dítě a svět
- Vím něco o věcech a jejich vlastnostech (předměty denní potřeby, oblečení, hračky, nádobí, nářadí, nábytek, potraviny).
- Znám základní barvy a jejich odstíny.
- Znám dopravní prostředky, dovedu se správně a bezpečně chovat na ulici.
- Vím něco o přírodě, o ročních obdobích, o počasí, o přírodních jevech.
- Znám zvířátka a jejich mláďátka (domácí, hospodářská, volně žijící u nás a exotická), ptáky, hmyz, ryby.
- Znám květiny, stromy, keře, ovoce a zeleninu.
- Orientuji se v čase – den, noc, ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, včera, dnes, zítra.
- Znám okolí svého bydliště, své mateřské školy.
- Účastním se oslav svátků během roku a podílím se na přípravách, dokážu vystoupit na akcích školy.
- Znám některé problémy životního prostředí, pečuji o své okolí, zacházím šetrně s potravinami, třídím odpad.