Co má umět vaše dítě než půjde do školy

  • Úvod
  • Co má umět vaše dítě než půjde do školy
Co bych měl umět

Než půjdu do školy

Dítě a jeho tělo

  • Zvládnu překážky, umím házet a chytat míč, pohybuji se na sněhu, ledu, ve vodě.
  • Dovedu sladit pohyb s rytmem a hudbou.
  • Skáču vpřed a vzad, do dálky, poskakuji ve dřepu i na jedné noze.
  • Umím se plazit po břiše na rovné i šikmé ploše.
  • Znám různé polohy těla, umím své tělo ovládat, udržím rovnováhu.
  • Umím pojmenovat části těla, jeho orgány, znám jejich funkce.
  • Vím co je tělu prospěšné a co mu naopak škodí.
  • Umím využít svých smyslů – zraku, sluchu, hmatu, chutě, čichu.

Sebeobsluha a samostatnost

  • Umím se o sebe postarat.
  • Zvládnu se sám obléknout a svléknout, zapínám knoflíky, zavazuji boty.
  • Poznám své věci a dovedu je uložit na své místo.
  • Umím stolovat, správně držím příbor.
  • Umím zacházet s jednoduchými hudebními nástroji.
  • Vydržím u hry, rád si hraji s kamarády.
  • Umím vyřídit jednoduchý vzkaz, pracuji samostatně.

Dítě a ten druhý

  • Umím si hrát s kamarády, domluvit se, rozdělím se, půjčím hračku.
  • Umím komunikovat s dospělými, oslovím je, nestydím se.
  • Dodržuji pravidla, znám svá práva.
  • Umím prohrávat i vyhrávat.
  • Umím naslouchat jiným.

Dítě a společnost

  • Vím, kdo je má rodina, rodiče a sourozenci.
  • Znám své jméno, adresu, znám jména dětí ve třídě, jména učitelek.
  • Dodržuji společenská pravidla, umím pozdravit, požádat, poděkovat, být zdvořilý, ohleduplný, tolerantní.
  • Umím pomáhat.

Odkazy pro rodiče předškolních dětí

  • wiki.rvp.cz – pracovní listy, pedagogické náměty, inspirace www.predskolaci.cz – pracovní listy, články, diskuse, náměty a nápady
  • ppp-olomouc.cz – Pedagogicko-psychologická poradna Olomouc
  • www.predskolaci.cz – magazín pro učitelky i rodiče, předškolní i mimoškolní vzdělávání

Literatura

  • J. BEDNÁŘOVÁ – pracovní listy pro procvičování zraku, sluchu, kreslení
  • J. BEDNÁŘOVÁ, V. ŠMARDOVÁ – Diagnostika dítěte předškolního věku
  • Šimonovy pracovní listy ( rozvoj řeči, výslovnosti, myšlení, grafomotoriky, matematických představ)
  • literatura s problematikou školní zralosti, pro leváky, logopedie, poruchy učení, nadané děti

Psaní

  • Při výtvarných činnostech využívám celou plochu papíru.
  • Dovedu nakreslit postavu, dům, auto, strom, vybarvuji omalovánky.
  • Umím obkreslovat, dokreslovat, napodobit jednoduchý tvar.
  • Tužku držím špetkovým úchopem, kreslím, maluji, modeluji, stříhám, lepím.
  • Mám uvolněné zápěstí, kreslím lehce bez tlaku na podložku.

Čtení

  • Umím správně a srozumitelně mluvit, mluvím ve větách.
  • Rozliším první hlásku ve slově.
  • Rytmickým vytleskáváním rozdělím slova na slabiky.
  • Pozorně poslouchám pohádku, dokážu ji vyprávět.
  • Reprodukuji říkadla, básničky, písničky, znám rozpočítadla.
  • Dokážu popsat svoji kresbu, podle obrázku vyprávím příběh, pohádku.
  • Dovedu pracovat s knihou, listovat, hledat obrázek.
  • Dokážu rozlišit stejné obrázky, hledám rozdíly, najdu odpovídající stín k obrázku.

Poznávání

  • Poznám a pojmenuji vše, co je kolem.
  • Všímám si a pozoruji, co se změnilo, rád dělám pokusy.
  • Postupuji podle pokynů a instrukcí.
  • Řeším úkoly, problémy a situace.
  • Umím uplatnit svou fantazii při tvořivých hrách se stavebnicemi, při činnostech výtvarných, hudebních, pohybových a dramatických.

Počítání

  • Vím, co znamená více, méně, stejně.
  • Používám prostorové pojmy vpravo, vlevo, nahoře, dole, nad, pod, vedle, před, za…
  • Počítám od jedné do desíti.
  • Skládám puzzle.
  • Dokážu řadit předměty zleva doprava.
  • Třídím, uspořádávám a porovnávám věci podle velikosti, barvy, tvaru, vlastnosti.
  • Rozlišuji pojmy malý-velký, dlouhý-krátký, široký-úzký, stejný-jiný…

Dítě a svět

  • Vím něco o věcech a jejich vlastnostech (předměty denní potřeby, oblečení, hračky, nádobí, nářadí, nábytek, potraviny).
  • Znám základní barvy a jejich odstíny.
  • Znám dopravní prostředky, dovedu se správně a bezpečně chovat na ulici.
  • Vím něco o přírodě, o ročních obdobích, o počasí, o přírodních jevech.
  • Znám zvířátka a jejich mláďátka (domácí, hospodářská, volně žijící u nás a exotická), ptáky, hmyz, ryby.
  • Znám květiny, stromy, keře, ovoce a zeleninu.
  • Orientuji se v čase – den, noc, ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer, včera, dnes, zítra.
  • Znám okolí svého bydliště, své mateřské školy.
  • Účastním se oslav svátků během roku a podílím se na přípravách, dokážu vystoupit na akcích školy.
  • Znám některé problémy životního prostředí, pečuji o své okolí, zacházím šetrně s potravinami, třídím odpad.